آموزش تخصصی یوگای پرانا
درباره وبسایت


با سلام خدمت کلیه دوستان
این وبگاه با هدف آموزش و اطلاع رسانی در ضمینه یوگا طراحی گردیده است ، و در حال حاظر مطالب وبگاه بسیار اندک است اما امید است با کمک ومساعدت همه دوستداران یوگا این وبگاه به یک مجله اینترنتی صد در صد علمی و مفید تبدیل گردد . در این وبگاه شما هیچ گونه مطلب کپی از سایت های فارسی زبان نخواهید دید و سعی شده از ترجمه منابع انگلیسی استفاده گردد . در صورت تمایل به ترجمه متن و ارسال متون و مقالات مفید و مرتبط می توانید از قسمت تماس با ما یا از طریق شماره تماس 09178021303 با ما در تماس باشید .
instagram:prana.yoga
عضویت در گروه تلگرام
09178021303محمد مسعودیان

مدیر وبسایت : پرانا یوگا
نویسندگان
برچسبها
یکشنبه 23 مهر 1396 :: نویسنده : پرانا یوگا

سالمبا salmaba  به معنای تکیه‌گاه و شیرشا Sirsa  به معنای سر است. حالت ایستادن روی سر یکی از مهم‌ترین آسانا‌های یوگا به‌شمار می‌آید. این آسانا یک وضعیت بنیادی است و انواعی دارد که پس از این به‌عنوان سیکل شیرش آسانا توضیح داده خواهند شد. چیرگی بر آن به تعادل و توازن جسمانی و روانی می‌انجامد. تکنیک  انجام دادن آن در دو قسمت به‌صورت دقیق توضیخ داده شده است؛ اولی برای مبتدیان است و دومی برای کسانی است که می‌توانند تعادل خود را در این حالت حفظ کنند. بعد از این دوتکنیک در بخش اشاراتی در مورد شیرش آسانا نکات با ‌اهمیتی مطرح می‌شود.

تکنیک برای مبتدیان

1. پتویی را چهار لا روی زمین پهن کنید و نزدیک آن زانو بزنید.

2. ساعد دو دست را در مرکز پتو قرار دهید و دقت کیند تا فاصله آرنج‌ها در روی زمین بیشتر از فاصله شانه‌ها از هم نباشد.

3. انگشتان دست را کاملا تا نوک انگشتان به‌هم قفل کنید(شکل 83) تا کف دو دست به کشل کاسه گود درآید. کناره دست‌ها را نزدیک انگشتان کوچک روی پتو قرار دهید. زمانی‌که می‌خواهید روی سر بروید یا تعادل خود را سر برقرار کنید؛ انگشتان دست باید محکم به‌هم قفل شوند. اگرانگشتانتان شل باشد وزن بدن روی آن‌ها می‌افتد و باعث ایجاد درد در بازوها می‌شود. بنابراین به‌خاطر داشته باشید تا‌ آن‌ها را به‌خوبی قفل کنید.

4. راس سر روی پتو  قرار دهید تا پشت سر با گودی کف دو دست تماس پیدا کند.(شکل 84) نپیشانی یا پشت سر نباید روی پتو قرار گیرد؛ فقط راس سر روی پتو قرار می‌گیرد. به همین منظور زانوها را به طرف سر ببرید.

5. بعد از این‌که سر خود را در این وضعیت قرار دهید با نزدیک شدن انگشتان پا به سر زانوها را از بین بلند کنید.(شکل 85)

6. دم را بیرون دهید و با جهش نرم، پاها را با زانوهای خمیده از زمین بلند کنید. این جهش را طوری انجام دهید تا هر دو یا همزمان از زمین بلند شوید و در وضعیت مراحل مختلف حرکت پا را که در شکل‌های 87،88،89، نشان داده شده است؛ پشت سر هم انجام دهید.

7. پاها را بکشید و روی سر بایستید و کل بدن را عمود بر زمین قرار دهید.(دید جلویی: شکل 90، دید عقبی: شکل 91، دید کناری: شکل 96)

8. مادام که می‌توانید از یک تا پنج دقیقه در وضعیت نهایی بمانید و بعد زانوها را خم کنید و آرام به ترتیب عکس با توجه به تصاویر 89، 88، 87، 86، 85 و 84 به زمین بیایید و سر را از زمین بلند کنید.

9. مبتدیان برای انجام دادن این آسانا یا باید از یک نفر دیگر کمک بگیرند یا آن را مقابل دیوار انجام دهند. هنگام انجام دادن آسانا

 در مقابل دیوار، فاصله دیوار از سر نباید بیشتر از 2 یا 3 اینچ باشد. اگر فاصله زیادتر باشد؛ ستون فقرات خم می‌شود؛ شکم جلو می‌آید؛ وزن بدن روی آرنج‌ها می‌افتد؛ احتمالا وضعیت سر تغییر می‌کند؛ صورت برافروخته می‌گردد و چشم‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و پف می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود تا مبتدیان ایستادن روی سر را در گوشه اتاق در جایی که در دیوار اتاق به‌هم می‌رسند؛ انجام دهند و سر را در فاصله 2 تا 3 اینچ از هر دیوار قرار دهند.

10. مبتدی به هنگام ایستادن روی سر در مقابل یا گوشه دیوار، باید دم را بیرون دهد؛ با یک جهش پاها را از زمین بلند کند؛ سرین‌ها را به دیوار تکیه دهد و پاها را به بالا بکشد. در گوشه اتاق می‌تواند پاشنه‌ها را به هر دو دیوار تکیه دهد. مبتدی باید پشت خود را به حالت عمودی بالا بکشد و به تدریج تکیه‌گاه دیوار را رها سازد و به تعادل برسد. او به هنگام پایین آمدن می‌تواند پاها و سرین‌ها را به دیوار تکیه بدهد، آهسته پایین بیاید و زانوهای خود را روی زمین قرار دهد. حرکات پایین آمدن و بالا رفتن با بازدم انجام می‌شوند.

11. حفظ تعادل در گوشه اتاق این امتیاز را برای مبتدی دارد که سروپاهای او در زاویه قائمه بین دو دیوار قرار می‌گیرند و او می‌تواند از درست بودن وضعیت خود اطمینان حاصل کند. اما چنانچه تعادل خود را مقابل دیوار راست حفظ کند این اطمینان را نخواهد داشت. زیرا هنگام برهم خوردن تعادل ممکن است از دیوار منحرف شود؛ بدنش به یک طرف کج شود یا تاب بخورد و ممکن است در حالی‌که پاها به دیوار تکیه دارند؛ بدنش از کمر یا سرین قوس پیدا بکند. در این حال مبتدی در وضعیتی است که نمی‌تواند از کج شدن خودآگاه گردد و آن را اصلاح کند. در نهایت او ممکن است یاد بگیرد تا تعادل خود را روی سر حفظ کند اما بدن او از روی عادت ممکن است کج شود و سرش صاف بر روی زمین قرار نگیرد. همچنان‌که شکستن یک عادت بد مشکل است اصلاح حالت نادرست ایستادن روی سر نیز به سختی صورت می‌گیرد. افزون بر آن یک وضعیت نادرست ممکن است به سر درد، گردن درد، شانه درد و پشت درد بیانجامد. دو دیوار گوشه اتاق به مبتدی کمک می‌کند تا آسنه را به صورت متقارن انجام دهد.

12. بعد از برقراری تعادل بر روی سر، به هنگام پایین آمدن به زمین بهتر است پاهای خود را راست نگه دارید (یعنی بدون خم کردن زانوها) و سرین‌ها را به سمت عقب ببرید. در ابتدا بالا رفتن و پایین آمدن بدون خم کردن پاها ممکن نیست. با این حال باید روش درست را بیاموزید. زمانی که مبتدی در ایستادن روی سر اعتماد به نفس پیدا می‌کند در می‌یابد که اگر بدون جهش با پاهای به‌هم چسبیده و صاف بالا و پایین برود برایش سودمندتر است.

13. لازمه سازگارشدن با محیط اطراف به هنگام حفظ تعادل بر روی سرگذشت زمان است در ابتدا همه‌چیز کاملا ناآشنا به‌نظر می‌رسد؛ دستورات و راهنمایی‌ها به سردرگمی می‌انجامند و فرد به سختی می‌تواند به روشنی فکر کند و منطقی عمل کند. اینها همه از ترس افتادن ناشی می‌شوند. مهمترین راه غلبه یافتن بر ترس آن است که با آرامش ذهن با موقعیت ترس‌زا مواجه شویم. در این صورت دیدگاه درست حاصل می‌شود و هراس از بین می‌رود. برخلاف تصور ما واژگون شدن به هنگام یادگیری ایستادن روی سر ترسناک نیست. به خاطر داشته باشید که هنگام از دست دادن تعادل قفل انگشتان را رها کنید؛ بدن‌تان را شل کنید؛ نرم پایین بیایید و زانوهای خود را خم کنید. در این صورت فقط روی زمین غلت خواهید زد و لبخندی به لب خواهید آورد. اگر قفل انگشتان را رها نکنید فشار ناگهانی حاصل از افتادن به آنها منتقل می‌شود و باعث ایجاد درد می‌شود. اگر به هنگام افتادن بدنمان را شل نکنیم و نرم به زمین نیاییم با یک ضربه محکم به زمین می‌خوریم. اگر زانوها را خم کنیم غیرمحتمل است که به هنگام افتادن باعث زخمی شدن آنها شویم. بعد از یادگیری حفظ تعادل در جلوی دیوار یا گوشه اتاق ایستادن روی سر را در وسط اتاق تمرین کنید. تحت چنین شرایطی ممکن است چندبار به زمین بیافتیم بنابراین باید هنر افتادن را براساس توضیحات بالا یاد بگیریم. یادگیری انجام دادن شیرش آسنه در وسط اتاق اعتمادبه‌نفس زیادی را در مبتدی ایجاد می‌کند.

تکنیک برای کسانی که می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند هشت*

1. وضعیت 1 تا 4 فن توضیح داده شده برای مبتدیان را انجام دهید.

2. بعد از تثبیت وضعیت سر، زانوها را از زمین بلند کنید و پاها را صاف بکشید. انگشتان پا را به سر نزدیک‌تر کنید و سعی کنید تا پاشنه‌ها را روی زمین فشار دهید و پشت خود را صاف نگه دارید. (شکل92)

3. قسمت عقبی یا میانی ستون فقرات را بکشید و حدود 30 ثانیه با تنفس نرم در این وضعیت بمانید.

4. دم را بیرون دهید؛ پاشنه‌ها را بلند کنید و با حرکت رو به عقب سرین انگشتان پا را از زمین بلند کنید. هر دو پای خود را همزمان بلند کنید و آنها را مثل یک میله آهنی سفت کنید. (شکل93) یک‌بار نفس بکشید.

5. دوباره پاها را با یک بازدم بالا بیاورید تا به موازات زمین قرار گیرند. این وضعیت را اوردوا دند آسنه نامند.





نوع مطلب : آساناهای پیشرفته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 آبان 1398 12:01 ب.ظ
I don't know whether it's just me or if perhaps everybody else encountering
issues with your site. It appears as though some of the written text within your
content are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them too?
This may be a issue with my web browser because I've had this happen before.
Cheers
دوشنبه 27 آبان 1398 02:11 ب.ظ
Great goods from you, man. I have understand your stuff previous
to and you are just too great. I actually like what you've acquired here, certainly like what
you're stating and the way in which you say it. You make it enjoyable
and you still care for to keep it wise. I cant wait to read much more from you.
This is really a terrific site.
دوشنبه 27 آبان 1398 02:54 ق.ظ
I do not know whether it's just me or if perhaps everybody else encountering issues with your blog.
It appears like some of the text on your content are running off the
screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them too?
This could be a issue with my web browser because I've had
this happen previously. Thank you
جمعه 24 آبان 1398 06:25 ق.ظ
It's genuinely very difficult in this full of activity life to listen news on Television, thus I just
use internet for that reason, and obtain the
hottest news.
پنجشنبه 16 آبان 1398 03:02 ب.ظ
buying cialis online from canada
where can i buy cialis soft tabs
cheap 2.5 mg cialis
پنجشنبه 16 آبان 1398 12:29 ب.ظ
play craps online for money
online casinos that pay cash
roulette playtech
جمعه 3 آبان 1398 05:47 ب.ظ
Hi there, I enjoy reading through your post.
I wanted to write a little comment to support you.
دوشنبه 27 خرداد 1398 02:55 ب.ظ
bookmarked!!, I really like your website!
دوشنبه 20 خرداد 1398 10:26 ب.ظ
Article writing is also a fun, if you be familiar
with after that you can write or else it is complicated to
write.
جمعه 17 خرداد 1398 12:29 ب.ظ
I have read so many articles on the topic of the blogger lovers except this piece of writing is in fact a
good article, keep it up.
پنجشنبه 16 خرداد 1398 09:18 ب.ظ
Hi there, I found your site by the use of Google even as looking for a related matter, your site came up,
it seems great. I've bookmarked it in my google bookmarks.


Hi there, simply become alert to your blog through Google, and found that it's really
informative. I'm going to watch out for brussels.
I'll be grateful in the event you proceed this in future.
A lot of other people might be benefited from your
writing. Cheers!
چهارشنبه 15 خرداد 1398 01:09 ق.ظ
Greetings, I do believe your blog may be having internet browser compatibility problems.

When I look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it has some overlapping issues.
I merely wanted to provide you with a quick heads up! Apart
from that, excellent website!
دوشنبه 13 خرداد 1398 09:29 ب.ظ
Thanks for your personal marvelous posting! I quite
enjoyed reading it, you happen to be a great author.
I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back in the future.
I want to encourage you to continue your great work, have a nice afternoon!
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 10:19 ب.ظ
Hello everyone, it's my first go to see at this site,
and paragraph is truly fruitful for me, keep up posting such articles.
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398 07:33 ق.ظ
Hey there, You have done a great job. I will certainly digg it and personally suggest to my friends.
I'm confident they will be benefited from this web site.
دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 03:50 ب.ظ
This is my first time pay a quick visit at here and i am truly
happy to read all at single place.
جمعه 13 اردیبهشت 1398 12:39 ق.ظ
I do not know whether it's just me or if perhaps everyone else
experiencing issues with your website. It seems like some of the text on your content are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let
me know if this is happening to them as well?
This might be a issue with my browser because I've had this happen before.
Kudos
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 09:00 ق.ظ
Good web site you've got here.. It's hard to find
high quality writing like yours these days. I honestly
appreciate individuals like you! Take care!!
جمعه 30 فروردین 1398 09:36 ب.ظ
高品質のブランドスーパーコピー腕時計N級品の激安専門店
پنجشنبه 29 فروردین 1398 04:12 ب.ظ
Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long
comment but after I clicked submit my comment
didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyhow, just wanted
to say excellent blog!
سه شنبه 27 فروردین 1398 11:37 ب.ظ
ブランドコピー
چهارشنبه 21 فروردین 1398 11:38 ب.ظ
Howdy! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
Is it very difficult to set up your own blog?

I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast.

I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to begin.
Do you have any ideas or suggestions? Thanks
شنبه 17 فروردین 1398 08:20 ق.ظ
ブランド時計コピー、ウブロコピー時計、エルメスコピー、ルイヴィトン財布 コピー、世界一流スーパーコピーを
پنجشنبه 15 فروردین 1398 08:41 ق.ظ
As the admin of this site is working, no question very quickly it will be famous, due to its feature contents.
شنبه 18 اسفند 1397 07:32 ق.ظ

jjjjjjj
پنجشنبه 16 اسفند 1397 06:13 ق.ظ
i very like post
پنجشنبه 16 اسفند 1397 06:13 ق.ظ
i like it, thank post
یکشنبه 14 بهمن 1397 11:11 ب.ظ
\n \n <a href="http://codersit.co.kr/achieve/776555">billiga fotbollstr&ouml;jor</a> \n \n \n \n \n <a href="http://www.udlafrica.org/app/node/13329">billige fodboldtr&oslash;jer</a> \n \n \n \n \n <a href="http://yeildance.co.kr/qna/416068">maglie calcio a poco prezzo</a> \n \n \n
چهارشنبه 30 آبان 1397 02:02 ب.ظ
It's a pity you don't have a donate button! I'd definitely donate to this fantastic blog!
I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your
RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates
and will share this blog with my Facebook group.
Chat soon!
پنجشنبه 24 آبان 1397 08:13 ب.ظ
I'm extremely impressed along with your writing skills and also with the structure to
your weblog. Is this a paid theme or did you modify it
your self? Anyway keep up the nice quality writing,
it is uncommon to peer a great weblog like this one these days..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
موضوعات
آمار وبسایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

با عضویت در کانال تلگرام ما همیشه بروز باشید :)
برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو